A pénzügyi szolgáltatókra egy sor olyan szabály kötelező, amelyeket be kell tartaniuk az ügyfeleikkel való kapcsolattartás vagy például szerződéskötés során. Így például a panaszra harminc napon belül válaszolniuk kell, a bankkártyához kapcsolódó keretszerződés csak szigorú feltételek mellett módosítható vagy épp hitelfelvételkor már előzetesen tájékoztatni kell az ügyfelet egy sor olyan információról, amely a tudatos döntéshozatalhoz szükséges.
A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi eljárás révén ellenőrzi többek közt azt, hogy a pénzügyi szervezetek érvényre juttatják-e ezeket az előírásokat. Ha pedig azt állapítja meg, hogy a szolgáltató megsértett valamilyen szabályt, akkor utóbbinak akár több millió forintos bírsággal kell szembenéznie.
Érdemes tudni azonban, hogy ez az eljárás nem csak hivatalból indulhat, hanem azt kezdeményezheti maga a fogyasztó is. Épp ezért, ha a fogyasztó úgy véli, hogy valamelyik pénzügyi szolgáltató megsértette a rá vonatkozó szabályokat, saját maga is kezdeményezheti a Magyar Nemzeti Bank eljárását. Ez számára teljesen ingyenes.
Azonban mielőtt ezt megtenné, még elő kell terjesztenie közvetlenül az érintett pénzügyi szolgáltatónál a panaszt.
A fogyasztóvédelmi eljárás akkor kerül megindításra, amennyiben e kifogás megválaszolatlan maradt, vagy a válaszadás során a szolgáltató megsértett valamilyen rendelkezést, illetve ha a fogyasztó a megkapott válaszból azt feltételezi, hogy valamilyen fogyasztóvédelmi előírást megszegett az érintett szervezet. Természetesen nem a fogyasztónak kell azzal tisztában lennie, hogy e feltételek fennállnak: elég, ha a bejelentést megteszi és utána már a Magyar Nemzeti Bank vizsgálja ezek meglétét.