«

»

Egyszerűsített bankváltás – éljünk vele!

A tapasztalatok szerint sok olyan ügyfél van, aki már évek óta ugyanannál a banknál tartja pénzét és akár megszokásból, akár más félelmek miatt nem él a szolgáltatóváltás lehetőségével. Ugyanakkor a megfelelő tudatosság jutalma éves szinten akár több tízezer forint spórolt pénzt is jelenthet a fogyasztónak, ha folyamatosan figyelemmel kíséri a rendelkezésre álló ajánlatokat és számára a legmegfelelőbbet választja ki.

Ez azt jelenti, hogy nem csak a számlanyitás előtt, hanem végig a szerződés fennállta alatt is javasolt összehasonlítani a különböző pénzforgalmi szolgáltatók csomagjait. Nagy szerepet kap ekkor a bankolási szokások újbóli felmérése és újraértékelése, és az ennek alapján történő döntés. Mérjük fel ennek során azt, hogy havonta hány átutalást szeretnénk indítani körülbelül, milyen gyakorisággal szeretnénk készpénzt felvenni, valamint várhatóan mekkora összegű jóváírásokat kapunk a számlára és ezt is milyen rendszerességgel. Azaz tegyük fel magunknak azt a kérdést, hogy a számlacsomagot pontosan mire szeretnénk használni – ennek ismeretében könnyen fogunk tudni választani.

Még akkor is, ha teljesen elégedettek vagyunk a jelenlegi számla díjaival, szintén érdemes áttekinteni a lehetőségeket. Könnyen lehet, hogy szolgáltatónk másik számlacsomagjával vagy végső soron egy másik szolgáltató pénzügyi termékével még ennél is jobban járunk.

Ennek megfelelően először javasolt érdeklődni a jelenlegi bankunknál, hogy milyen más számlák közül lehet választani és nincs-e olyan, amelynek díjai kedvezőbbek az aktuális számlacsomagnál. A szolgáltató ebben készségesen fog segíteni. Amennyiben nem találunk jobb ajánlatot, akkor pedig célszerű más pénzforgalmi szolgáltatók internetes honlapját megtekinteni, ügyfélszolgálatát megkérdezni, hogy számunkra mely terméküket javasolják igénybe venni.

Ha ennek eredményeként olcsóbb csomagot találunk, akkor pedig ne habozzunk, hanem váltsunk szolgáltatót bátran. A tapasztalatok szerint a fogyasztók néha még mindig tartanak a szolgáltatóváltástól, mert félnek attól, hogy az addig befizetett pénzük egy része pusztán a váltás miatt elvész vagy hogy annak külön költségei lesznek. Sokak pedig attól tartanak, hogy a számlák adatainak a másik pénzforgalmi szolgáltatóhoz történő továbbítása extra költségekkel fog járni, esetleg magának a számlának a lezárása jelent számukra külön, megfizetendő díjat.

Az ilyen és ehhez hasonló félelmek ma már alaptalanok a gyakorlatban alkalmazott úgynevezett „egyszerűsített bankváltási eljárás” folytán. 

Az egyszerűsített bankváltási eljárás

Ennek az a lényege, hogy a kiválasztott, új pénzforgalmi szolgáltató, amelynél el kívánjuk helyezni pénzünket, átveszi a számla átvitelével kapcsolatos feladatokat tőlünk. Ennek alapján ugyanis a fizetési számlához tartozó fizetési megbízások áthozatala során az új szolgáltató lesz a kapcsolattartó és eljár a korábbi szolgáltatónál a fogyasztó helyett és a nevében. Az említett fizetési megbízások közé tartoznak többek között még a régi számlához rendelt csoportos beszedési megbízások vagy a rendszeres átutalások.

Az eljárás folyamatának pontos előírásait a Magyar Bankszövetség 6/2009. számú ajánlása tartalmazza. Mint a neve is mutatja, ez a pénzforgalmi szolgáltatók számára nem kötelező, épp ezért az egyszerűsített bankváltási eljárás feltétele az, hogy mind a kiválasztott új szolgáltató, mind pedig a régi bankunk elismerje az ajánlást magára nézve kötelezőnek. A gyakorlatban azonban ez nem szokott problémát okozni, figyelemmel arra, hogy Magyarországon a pénzforgalmi szolgáltatók legnagyobb része csatlakozott a már említett ajánláshoz.

Az egyszerűsített bankváltást a fogyasztó úgy tudja a legegyszerűbben kezdeményezni, hogy az új szolgáltató kiválasztása után azt felkeresi és ennél indítja el írásban a folyamatot. Ezt külön formanyomtatvány útján tudja megtenni. Időben az egész folyamat nem vesz igénybe többet, mint körülbelül egy hónap. Ennek során a fizetési számlát vezető, régi bankot értesíti a leendő új szolgáltató a fogyasztó kérelméről. Ennek elfogadása esetén pedig az új banknál hét munkanapon belül beállításra kerülnek a korábbi fizetési megbízások.