«

»

Alapok

Napjainkban számtalan különféle pénzügyi szolgáltatás létezik, amelyek igénybe vétele lassacskán kikerülhetetlenné válik. A fizetést a munkáltatók bankszámlára utalják, ami azt feltételezi, hogy a fogyasztónak fizetési számlája van egy pénzforgalmi szolgáltatónál. A gépjárművel rendelkező fogyasztóknak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötniük, ami újra csak azt feltételezi, hogy egy biztosítóval van élő szerződésük. És akkor még említés sem esett azokról a banki ügyfelekről, akik például hitelt vettek fel egy pénzintézettől és annak havonta fizetik a törlesztő-részleteket. Márpedig, ha valakivel szerződésben állunk, akkor könnyen előfordulhat, hogy azzal vitába keveredünk, és nincs ez másként a pénzügyi szolgáltatók esetében sem.

Sokan azt hiszik, hogy ilyenkor csak pereskedni lehet, ugyanakkor ez nincs így és létezik megoldás, amellyel ingyen és gyorsan megegyezhetünk a pénzügyi szolgáltatóval. Épp ezt a lehetőséget nyújtja a Pénzügyi Békéltető Testület, amelynek létezéséről még mindig nem tudnak elegen.

A tapasztalatok szerint a fogyasztó sokszor kiszolgáltatottnak érzi magát a pénzügyi szolgáltatóval szemben. Ez érthető is, hiszen utóbbi – tevékenysége folytán – általában maradéktalanul tisztában van a vonatkozó előírásokkal, korántsem igaz viszont ez az ügyfelek esetében. Emiatt önkéntelenül is, a pénzügyi szolgáltató – például a bank – előnyösebb pozícióval rendelkezik vita esetén, mint a fogyasztó.

Ezért került létrehozásra a már említett Pénzügyi Békéltető Testület, amellyel elkerülhető könnyen a bírósági út és nem kell a szolgáltatóval perre menni. Sokak a bírósági hercehurcába nem is mernek belevágni, mert félnek a drága eljárási díjaktól és az akár évekig tartó eljárásoktól.

Azonban ez utóbbira nincs is szükség, a már említettek miatt. Ugyanakkor az eredményes eljárás érdekében érdemes megismerkedniük az eljárásával, annak szabályaival, kereteivel, továbbá előnyeivel is.